Företagskontot på Reco

En guide för dig som vill komma igång med Reco på bästa sätt!

Innehåll:

Översikt

Hantera omdömen

Samla in omdömen

Statistik & Insikter

Kundförfrågningar

Dela & Marknadsföra

Företagsuppgifter

Gå till ”ditt företagsnamn”



Översikt

När du loggar in i ditt företagskonto så kommer du alltid till fliken Översikt.

Här sammanfattar vi statistiken på vad som har hänt under de senaste 30 dagarna, gällande antal omdömen, snittbetyg och betygsfördelning.

Du hittar även snabblänkar till funktionen “Statistik & insikter” för en mer utförlig vy.

 

Hantera omdömen

Under Hantera omdömen kan du enkelt besvara och bemöta dina omdömen. Vi vet att det idag är väldigt uppskattat av de som läser era omdömen att ni som företag tar er tid att svara på era omdömen.

En global studie* visar att hela 96% anser att det är en av de viktigaste faktorerna när man läser omdömen om ett företag.

För er som får in väldigt många omdömen dagligen så rekommenderar vi att ni “gillar” alla omdömen och besvarar / bemöter eventuell kritisk feedback.


Om du inte vet riktigt hur du ska börja eller avsluta en kommentar så kan vi tipsa om följande:


Vid positiva omdömen

Tänk på att var personlig i ditt svar, vi rekommenderar att du är lika personlig som i en riktig dialog med kunden. Lyft gärna detaljer som bara ni känner till i relationen, kanske har de fått sin dröm veranda eller badrummet de alltid velat ha? Glöm inte att tacka för att kunden tagit sig tiden att lämna ett omdöme.


Vid negativa omdömen

Tänk på att aldrig skriva ett svar i affekt, inget företag har 100% nöjda kunder, ibland kommer det komma in ett omdöme från en missnöjd kund. Ta lärdom, vad gick fel i det specifika ärendet? Hur undviker vi att hamna här igen? Var lösningsorienterande och tillmötesgående. Viktigast av allt, kom ihåg, ert svara publiceras publikt och ni har möjlighet att visa ert kundbemötande för potentiella kunder.

Samla in omdömen

Här finns möjligheten att integrera mot ditt affärssystem (ex Fortnox, Visma eEkonomi etc) och på så vis skapa en automatiserad insamling av omdömen.


Detta gör att det kontinuerligt kommer in omdömen, i samband med fakturering.


Artikel: Förstärk ditt förtroende med verifierade omdömen - genom ditt affärssystem


Vi kan integrera mot följande system:


> Fortnox > Visma eEkonomi > Voady > Bitnet

> SevenTime > WinAssist > Smart 365 > TimeWave

> ClinicBuddy

Utskick till kunder

Denna funktion finns för dig som har kopplat en integration mellan ditt affärssystem och Reco.


Under “Redo för utskick” finner du alla nya kunder som vi har lästs in, som efter valfi fördröjning kommer att få ett utskick.


I den här vyn har du även översikt i hur många kunder som saknar information och kan skjuta upp enskilda utskick vid behov.

Skapa utskick

Om du inte har ett affärssystem som vi kan integrera mot i dagsläget, så lägger du här in informationen manuellt. 


För att spara tid kan du självklart maila över en lista till oss på Reco - så lägger vi in uppgifterna åt dig!


Vid denna typ av utskick så behöver ni ha tillgång till kundens
förnamn, efternamn samt en mailadress eller mobilnummer.

Du kan alltså välja om du vill skicka via mail eller via sms till dina kunder.


Under provperioden är båda alternativen kostnadsfria, du kan alltså bortse från informationsrutan under “Skicka via sms”.

Statistik & Insikter

Ju fler omdömen du samlar in, desto fler slutsatser kan du dra kring hur din verksamhet, tjänster eller produkter faktiskt upplevs!


Under Statistik & Insikter samlar vi just statistik på hur många omdömen du samlat in, snittbetyg, betygsfördelning samt svarsfrekvens.

Kundomdömen

Här hittar du all information som rör just omdömen och betyg. Du kan justera tidsintervallet om du vill se en längre eller kortare period.


Har ni gjort någon större förändring i verksamheten? Genom era omdömen får ni svart på vitt hur den förändringen har upplevts av era kunder.

Statistik för utskick

Vi samlar alla era utskick under Statistik för utskick och fokuserar främst på svarsfrekvensen.


Generellt har vi en svarsfrekvens runt 20% för tjänsteföretag och 8% för e-handel (svarsfrekvensen varierar även från bransch till bransch)


Vill du veta vad snittet är i just er bransch, tveka inte på att fråga oss!

Kundförfrågningar

Alla våra betalande partners har i tjänsten tillgång till kund- eller offertförfrågningar. Vi strävar alltid efter att det ska vara så rättvist som möjligt och över tid ska alla företag få lika många förfrågningar som sina branschkollegor.


Vi kallar ovan för Branschförfrågningar och vänligen notera att dessa kan variera över tid.


Alla partners, både betalande och under en provperiod, har tillgång till
Direktförfrågningar.

Dessa betyder att en presumtiv kund fyllt i ett formulär på just Din Reco-profil, på så vis är det bara du som får tillgång till kundens uppgifter.

Dela & Marknadsföra

Om du vill använda dina omdömen för att framför allt öka din försäjning och konvertering, då är detta fliken för dig!

Här hittar du nämligen alla verktyg gällande marknadsföringen.

Skapa PDF

En PDF med dina omdömen skapar du enkelt genom att välja ut de omdömen du vill spara ner. Din PDF laddas ner på din dator och du kan sedan enkelt skicka ut den tillsammans med exempelvis offerter.


Andra användningsområden är i maildialoger, i kundmaterial under säjmöten eller säljsamtal för att trygga upp kunden i ett tidigt skede.


Kom ihåg att den presumtiva kunden med stor sannolikhet jämför olika företag med varandra i den tidiga fasen av kundresan.


Därför vill du alltid gör det så enkelt som möjligt för kunden att tidigt kunna läsa om er kundnöjdhet!

Utmärkelser

När du och din verksamhet har samlat in minst 10 omdömen med ett snittbetyg på över 4.0 (per kalenderår) så blir ni ett Rekommenderat Företag på Reco.


Du kommer då få tillgång till en kod och bild på utmärkelsen, som du kan lägga upp på hemsisan, i offerter, mailsignatur med mera!


I januari nästkommande år kommer du även få ett tjusigt klistermärke som du kan sätta upp på dörren, på bilen eller vart du tycker passar bäst.

Widgets

Det mest frekventa verktyget - med all rätt! 


Att lyfta omdömen på din hemsida har väldigt starka effekter, för när kunden väl har hittat din hemsida har du inte lång tid på dig att vinna deras förtroende.


Återigen så jämför kunden med stor sannolikhet flera företag vid den här tidpunkten och du har då tyvärr inte så stor chans att påverka dem.


Däremot så hjälper du dem att välja dig genom att visa upp din kundnöjdhet och kompetens!


Widgeten implementerar du på din hemsida genom att klistra in HTML-koden (som du hittar längst ner i det högra hörnet) i ditt hemside-verktyg.


Alternativt mailar över den till företaget som hjälper dig med hemsidan.

Tips från oss!

Visa alltid omdömen på de platser på hemsidan där kunderna står inför beslut:

> På startsidan

> I kassan

> Vid kontaktformulär

> Övriga ställen där du har en knapp eller länk som du vill att besökarna ska klicka på.

Läsbara artiklar kring effekten av att lägga omdömen på hemsidan:

Företagsuppgifter

Under rekonstruktion, info kommer inom kort.

Gå till ”ditt företagsnamn”

Genom att klicka här kommer du ut på din profil och det är denna som kommer att indexeras upp med stjärnor och betyg i Google-söket.

Av den anledning är våra varmaste rekommendationer att lägga till 4 bilder samt en beskrivande text. Dessa kan du enkelt ladda upp själv på profilen alternativt maila dem till din kontaktperson.


Dubbelkolla gärna att telefonnummer och adress stämmer!