Här hittar du vanligt förekommande frågor som vi på Reco får in till oss
Nedan finner du de mest vanligt förekommande frågorna. För att snabbt hitta din fråga kan utgå från innehållsförteckningen här nedan eller använda kortkommandot CMD + F på din dator om du har en Macbook eller CTRL + F om du har en annan dator.
Innehållsförteckning
- Varifrån kommer omdömena på Reco?
- Vad betyder de olika markeringarna av omdömena på Reco?
- Vilka företag finns med på Reco?
- Vad gör Reco för att säkerställa trovärdigheten i omdömena på sajten?
- 10 vanliga frågor från användare
- Hur hanterar Reco personuppgifter?
- Varför behöver jag spara mitt omdöme med Bank-ID?
- Går det att lämna ett anonymt omdöme på Reco?
- Vem kan se min e-postadress?
- Tips på hur man utvärderar ett företag och deras omdömen på Reco
# Varifrån kommer omdömena på Reco?
Omdömen på Reco kommer från personer som haft en kundrelation till de företag man recenserar.
Samtliga omdömen på Reco är kopplade till kundens riktiga för och efternamn samt mailadress (efternamn syns enbart med en initial) . Alla omdömen om ett företag publiceras på företagets Recosida.
# Vad betyder de olika markeringarna av omdömena på Reco?
Okontrollerat omdöme: Personen bakom omdömet har sökt fram företaget på Reco, verifierat sig med BankId och lämnat ett omdöme. OBS: Reco kan verifiera identiteten på personen som har lämnat omdömet, men vi (Reco) kan inte med automatik verifiera att det är en kund till företaget.
Omdöme från inbjuden kund: Företaget har tagit ut en kundlista från sitt affärssystem och skickat ut en omdömesinbjudan via e-post eller SMS till sina kunder. Företag som aktivt bjuder in sina kunder att lämna ett omdöme har enligt avtal med Reco åtagit sig att tillfråga majoriteten av sina kunder ett omdöme efter levererad produkt eller tjänst. Det innebär att du som kund skall förvänta dig att få en inbjudan via e-post eller SMS om du väljer att göra affär med företaget i fråga.
Omdöme från verifierad kund: Företaget har en integrering och automatisk insamling av omdömen via sitt affärssystem där vi (Reco) kan verifiera att det är en kund till företaget. Det innebär att du som kund automatiskt skall få en inbjudan via e-post eller SMS om du väljer att göra affär med företaget i fråga.
# Vilka företag finns med på Reco?
Ambitionen är att alla aktiva svenska företag ska vara listade på Reco, saknar du ett företag? (Klicka här så lägger vi till företaget)
# Vad gör Reco för att säkerställa trovärdigheten i omdömena på sajten?
Sedan starten 2007 har vi fokuserat på att samla in autentiska omdömen från riktiga kunder som beskriver sin kundupplevelse om olika företag. För att vara en trovärdig källa för kundomdömen bestämde vi redan från start att:
- Vi tar aldrig bort negativa omdömen från riktiga kunder
- Våra omdömen ska beskriva kundupplevelser
- Vi ska kunna identifiera personen bakom varje omdöme
- Det går inte att “köpa bort” omdömen
- Det är förbjudet för företag att erbjuda någon form av incitament i utbyte mot omdömen
# 10 vanliga frågor från användare
- Hur ändrar jag mitt omdöme eller betyg?
För att ändra ditt omdöme eller betyg behöver du logga in på ditt användarkonto på reco.se. Klicka här för att logga in, vid frågor kontakta kundtjanst@reco.se - Hur ser jag mina tidigare lämnade omdömen?
Logga in och klicka på knappen “Profil” - Hur gör jag för att lämna ett omdöme på reco?
Sök upp de företag du har haft en kundrelation till och vill recensera på Reco. Klicka sedan på “Skriv ett omdöme” - Har du problem med att logga in?
Har du glömt ditt lösenord kan du enkelt återställa det via följande länk eller kontakta oss per mailadress kundtjanst@reco.se. - Var visas mina omdömen?
När du har sparat ditt omdöme publiceras det publikt på företagets Recosida. - Behöver jag ett användarkonto för att kunna använda Reco?
När du har lämnat ett omdöme på Reco skapas ett konto automatiskt kopplat till din mejladress. För att logga in klickar du här - Tar Reco bort omdömen?
Reco tar aldrig bort ett omdöme lämnat av en kund till företaget förutsatt att personen bakom omdömet efterlever våra medlemsvillkor - Vad innebär en granskning av ett omdöme?
Det innebär att vi kontaktar användaren bakom omdömet och ber om ett underlag som kan styrka en kundrelation mellan användaren och företaget.
- Vem får lämna ett omdöme på Reco?
Den som vid något tillfälle har haft en kundrelation till företaget i fråga, t.ex. har genomfört ett köp, försökt eller övervägt att köpa en tjänst eller en produkt från ett företag.
- Är omdömena på Reco att lita på?
För att lämna ett omdöme på Reco behöver man alltid ha haft en kundrelation till de företag man recenserar. Omdömet är kopplat till kundens riktiga namn samt mejladress som säkerställs med hjälp av BankId verifiering.
# Hur hanterar Reco personuppgifter?
Här kan du läsa hur vi hanterar dina personuppgifter
# Varför behöver jag spara mitt omdöme med Bank-ID?
Med införandet av BankID vid okontrollerade omdömen kan vi nu säkerställa riktigheten i tjänsten eftersom det finns en verklig person med en tydlig identitet bakom varje omdöme. Dessutom konkurrerar företag på lika villkor. Ingen kan fuska sig till ett oförtjänt bra rykte. Alla företag kommer bedömas på likvärdiga grunder, vilket är grunden i hela idén och visionen med Reco.
# Går det att lämna ett anonymt omdöme på Reco?
Nej, ett omdöme på Reco behöver alltid vara kopplad till kundens riktiga namn (efternamn syns enbart med första initial ex Johan S) samt e-post eller mobilnummer.
# Vem kan se min e-postadress?
Ingen! och Reco lämnar aldrig ut några personuppgifter.
# Tips på hur man utvärderar ett företag och deras omdömen på Reco
- Granska Recos vägledning under rubriken "Om dessa omdömen", det är till för att öka transparensen och hjälpa dig att lättare förstå hur företaget i fråga använder Reco´s tjänst.
- Titta mer på antalet aktuella omdömen än på snittbetyget, tänk på att ställa mängden omdömen i relation till hur många kunder företaget rimligen har under en viss period. Tips: Använd filtret för att se hur många omdömen företaget har under t.ex: senaste 12 månaderna.
- Läs innehållet i omdömena och kolla hur företaget svarar/bemöter eventuell kritik, det säger ganska mycket om vad du kan förvänta dig av företaget om någonting skulle “gå fel”.